Siden 2003 har der været mulighed for frit at vælge, hvilken udbyder man vil købe sin strøm igennem. Det betyder, at du til hver en tid kan skifte elselskab, så du hele tiden har den bedste og billigste udbyder af el. Med priser, der stiger på varer og generelt i hverdagen er el et godt sted at overveje besparelser på. Du vil i denne artikel blive guidet til, hvordan du kan spare penge på el i dit hjem.

Hvor mange elselskaber findes der?

Der findes 45 elselskaber at vælge imellem i Danmark. Med den grønne omstilling kan der løbende komme flere på markedet og det betyder en større konkurrence mellem udbyderne. Der vil i dit lokalområde være opdatering på nyheder om de enkelte selskaber og hvis du ønsker at tage ansvarlig stilling til, hvem du vil købe el igennem, kan det være en god idé at følge lidt med på sidelinjen.

Hvad bør jeg gå efter ved en el udbyder?

Det er op til dig selv, hvad du vil lægge vægt på. Om det er bæredygtighed, pris eller hvorvidt du får mulighed for at støtte den lokale sport, er det dit behov, der er i prioritet. Det giver dig en god mulighed for netop at sætte dig ind i, hvad elselskabet lægger vægt på. 

Du kan vælge at tage en snak med den næste sælger, der ringer til dig eller står inde i gågaden. Du kan også vælge en mere stålfast tilgang og tage kontakt til selskaberne selv. Find også deres hjemmesider på internettet og sæt selskaberne op imod hinanden med deres fokusområder og tilbud. Lav bulletpoints på et stykke papir og notér deres priser, fokusområder og vision for firmaet.

Hvem har den billigste strøm?

Med det antal elselskaber, der er i Danmark, er det ikke til at sætte en fast lav pris på deres strøm. Der kan være flere ting, der spiller ind i prisen, hvilket du også skal have med i dine overvejelser. Er der gebyrer på regningen, og er der nogen, der har et opstartstilbud?

Den bedste måde at finde den billigste strøm på er ved at lave en billig strøm test. Testen viser dig, hvem du bør kontakte for at få den billigste strøm til netop dit hjem. Husk at spørge mere ind til selskabets fokusområder, hvis du vægter andet end blot prisen.