Lad bilen stå og tag på oplevelse i det danske landskab. Hvis du leder efter sjove og spændende oplevelser, som ikke sætter et tungt miljøaftryk, får du her en række muligheder, som du kan lade dig inspirere af.

Hvis du driver webshop, har du garanteret overvejet, hvad du kan gøre for at skabe en mere miljøvenlig udgave af din forretning. Det gavner ikke alene miljøet, hvis du tænker over, hvordan du nedsætter dit CO2-aftryk – det gavner også din forretning, da forbrugerne er fokuseret på at shoppe uden at belaste miljøet.

Er du endnu ikke overtalt til at søsætte initiativer, der gavner miljøet, følger her en række gode grunde til, at du bør overveje det. I mange tilfælde vil det ikke koste dig noget, hvis man sammenligner med den værdi, du rent faktisk får ud af det, hvorfor du ikke mister noget ved at gøre det.

#1: Du gør noget godt for miljøet

Den første og mest åbenlyse grund til, at du bør starte miljøinitiativer, når du driver en webshop, er, at du gør noget godt for miljøet. Du kan derfor drive din forretning med god samvittighed, fordi du ved, at du ikke belaster miljøet.

Der er mange måder, hvorpå du kan gøre din webshop mere miljøvenlig, og det handler blot om at undersøge mulighederne. En simpel Google-søgning vil give dig adskillige forslag til, hvordan du kan gøre din webshop mere miljøvenlig. Ellers er der en række forslag her:

  • Miljøvenlig indpakning
  • CO2-neutral hjemmeside
  • Miljøvenlige produkter
  • CO2-neutral fragt

Se evt. flere artikler om IT og tech her, hvor du finder spændende artikler omkring, hvordan du driver webshop.

#2: Du kan gøre brug af mærkeordninger

Det er ikke kun miljøet, der får noget godt ud af, at du søsætter miljøvenlige initiativer. Der er samtidig point at hente, hvis du gør brug af de mange mærkeordninger, der relaterer sig til miljøvenlige hjemmesider og webshops.

Hvis du anvender miljøvenlig emballage, kan du eksempelvis gøre brug af ‘Miljøvenlig pakning’-certifikatet, der gør, at du får et solidt link ind til din hjemmeside. Du kan også gøre din hjemmeside CO2-neutral, hvilket ligeledes kvitteres med et link fra en stærk hjemmeside.

Hvis du arbejder med e-commerce, ved du garanteret, at et link i Googles optik er det samme som en anbefaling. Du får derfor bedre forudsætninger for at få gode placeringer i søgeresultaterne, hvis du starter miljøinitiativer og gør brug af de mærker og certifikater, der følger på baggrund heraf.

#3: Du har en konkurrencemæssig fordel

Når du driver en webshop, der er helt eller delvist miljøvenlig, får du en konkurrencemæssig fordel i forhold til øvrige webshops, som ikke har søsat miljøvenlige initiativer. Det betyder, at forbrugerne i mange tilfælde vil være mere tilbøjelige til at handle hos dig frem for en konkurrent – såfremt jeres priser altså er på nogenlunde samme niveau.